Ny högstadieskola i Skara

2013 beslöt de rödgröna och Folkpartiet att bygga en ny Teglaskola och ett nytt stadshus i Djäkneskolan till en kostnad av minst 400 miljoner. Folkpartiet bröt därmed med alliansen för att kunna driva igenom detta beslut, vilket vi djupt beklagar.

Beslutet innebär att vi lägger en skuld på varje invånare i Skara med ca 22000 kronor.  För en familj med två vuxna och två barn blir det alltså 88000 kronor!

De ökade driftkostnaderna motsvarar en effektivisering på all verksamhet i kommunen med 2 procent. Var ska dessa besparingar göras? Vill socialdemokraterna och övriga partier skära ännu mer i äldreomsorgen eller ska lärare sägas upp för att husbygge är viktigare än verksamheten. Alternativet är förmodligen en rejäl skattehöjning som i sin tur försämrar framtidsmöjligheterna för Skara.

Bakgrund

I juni 2011 beslutade en majoritet i Skaras kommunfullmäktige, bestående av de rödgröna partierna och SD, att Djäkneskolan skulle stängas och att alla högstadieelever i framtiden ska gå i en nybyggd Teglaskola. Tidigare hade allianspartierna avsatt pengar i budgeten för att renovera Djäkneskolan och bygga en ny Teglaskola. I valet 2010 var alternativen tydliga. Socialdemokraterna ville stänga Djäkneskolan och bygga en enda skola på Teglagärdet. Allianspartierna (inklusive FP) slog i stället vakt om valfriheten för elever, föräldrar och lärare; inriktningen var att behålla Djäkneskolan och Teglaskolan samt ge möjlighet att välja den fristående skolan Metis.

Efter fullmäktigebeslutet 2011 gick planeringen vidare och när kostnadsredovisningen visade att Teglaskolan skulle bli nästan dubbelt så dyr som budgeten reagerade vi Moderater. Vi vill självklart satsa på bra skolor i kommunen, men vi tycker att 400 miljoner kronor är en alltför hög kostnad för skattebetalarna i Skara.

Vårt förslag är att bygga en bra fast lite mindre skola samtidigt som vi vill se över Djäkneskolans framtida användning.

Vi Moderater vill ta ansvar för både en bra skola och för ekonomin i Skara kommun.