Tillsammans får vi Skara att växa!

Skara är verkligen fantastiskt! Tillsammans kan vi göra vår kommun ännu bättre att verka och leva i. Med kloka och ansvarstagande satsningar får vi Skara att växa in i framtiden.

10014960_10152258223982761_1756415699815030611_o

Gemensamt för oss Nya Moderater är att vi tror på människans förmåga att skapa, att utvecklas, att göra gott för andra. Vi menar att den förmågan kommer bäst till sin rätt i ett samhälle präglat av frihet, ansvar och jämställdhet.

Från 2006 till och med 2013 var vi med och styrde Skara. Tillsammans med våra samarbetspartier genomförde vi då en rad kvalitetshöjningar i kommunens verksamheter. Vi lät bygga ett aktivitetshus för ungdomar, Stureplan, som väckt uppmärksamhet i hela landet. Ett annat exempel på förbättringar är grundskolan; enligt SKL:s mätning av elevernas resultat och trivsel, genomförd 2013, ligger Skara bland de fem översta kommunerna i Sverige både i årskurs 5 och 8. Det är vi enormt stolta över! Också som kommun för äldre har Skara blivit högt rankad. Enligt tidningen Fokus granskning av landets 290 kommuner hamnar Skara på plats 35.

Nu vill vi gå vidare!

Vår skola ska också i fortsättningen vara i toppklass. Vi vill avsätta mer medel till Katedralskolan och även satsa på de yngre barnen. Äldreomsorgen ska förstärkas och kvaliteten höjas. Vi vill fortsätta utveckla landsbygden och satsa på besöksnäringarna. Vår bygd är rik på tillgångar som kan komma bättre till sin rätt.

Dessa satsningar är prioriterade satsningar. För oss är god hushållning med skattepengarna en ledstjärna. Det handlar om att få ut så mycket som möjligt ur varje krona – och att alltid ha en ekonomi i balans över tid.

Vi vill vi bygga en ny 7-9-skola, men den ska inte vara så dyr och påkostad som de rödgröna vill. Vi vill behålla Djäkneskolan som skola. Allt annat vore slöseri. Vi säger också ja till en aktivitetshall, med tre planer, men vi vill bygga den tillsammans med näringsliv och föreningar. Även där tar vi ansvar för kommuninvånarnas pengar.

Vi vill slå vakt om allt det fina som gör Skara till Skara. Vi vill utveckla vår fantastiska kommun med stor omsorg om både människor och den historiska miljön. Vi tror på Skara!

Charlotte Nordström,

Kommunalrådskandidat